Jak już pewnie wiesz, bo trafiłeś na naszą stronę, zwiększenie efektywności energetycznej stało się kluczowe dla wielu firm. Wyzwania związane z ograniczeniem emisji gazów cieplarnianych i oszczędnością energii zmuszają przedsiębiorstwa do szukania sposobów na redukcję zużycia prądu oraz kosztów z tym związanych. Jednym z narzędzi, które mogą pomóc w osiągnięciu tych celów, jest audyt energetyczny. Warto jednak podkreślić, że to nie jedyna zaleta, jaką ma to badanie. Więcej znajdziesz poniżej!
Zanim przejdziemy do clou naszego artykułu, przypomnijmy, czym jest audyt energetyczny. To szczegółowa analiza zużycia energii w przedsiębiorstwie lub budynku. Jej celem jest dokładne określenie ilości prądu, który jest pobierany z sieci oraz jego kosztów, a także identyfikacja źródeł marnotrawstwa oraz znalezienie korzystnych ekonomicznie sposobów na racjonalne gospodarowanie energią. Audyt efektywności energetycznej może obejmować wiele aspektów, takich jak analiza: systemów grzewczych, wentylacyjnych, chłodniczych, oświetlenia, urządzeń elektrycznych czy izolacji budynku.
Warto zaznaczyć, że tylko analiza wykonana przez doświadczonych specjalistów będzie efektywna. W związku z tym warto sprawdzić w naszym wcześniejszym wpisie kto może wykonać audyt energetyczny oraz gdzie szukać sprawdzonych usługodawców.
1. Poprawa efektywności energetycznej
Skupiając się na zaletach przeprowadzenia audytu efektywności energetycznej, warto jeszcze raz wspomnieć o kluczowych dla wielu firm kwestiach. Analiza ta pozwala na wskazanie źródeł marnotrawstwa energii, a także znalezienie możliwości usprawnień działania instalacji. W związku z tym możliwe jest obniżenie rachunków za energię elektryczną. Aktualnie ceny prądu są bolączką wielu przedsiębiorców, dlatego warto znaleźć metody na zmniejszenie tych kosztów.
2. Wzrost zysków przedsiębiorstwa
Z obniżeniem rachunków za prąd bezpośrednio wiąże się wzrost zysków przedsiębiorstwa. Najlepiej widać to na firmach produkcyjnych, ponieważ oszczędności w tym aspekcie pozwalają na zmniejszenie kosztów produkcji, a co za tym idzie, przychody przedsiębiorstwa są wyższe. Można także zdecydować się na obniżenie cen gotowych produktów, co pozwala na zwiększenie konkurencyjności firmy. W kwestii wzrostu zysków warto także zaznaczyć, że aktualnie działają programy wsparcia dla przedsiębiorstw związanych z oszczędzaniem energii. Dotyczy to firm, które w 2023 roku obniżą swoje zużycie energii o 10% w stosunku do średniego rocznego zużycia energii elektrycznej w czasie od 1 stycznia 2018 roku do 31 grudnia 2022 roku. Audyt energetyczny pomoże znaleźć sposoby na takie oszczędności.
3. Poprawa wizerunku przedsiębiorstwa
Aktualnie społeczeństwo coraz bardziej dba o aspekty związane z ochroną środowiska, a dużym zainteresowaniem cieszą się firmy, które promują działania związane z dbaniem o przyrodę. Wykonanie audytu energetycznego oraz wprowadzenie rozwiązań, które pozwalają na zmniejszenie zużycia energii, bez wątpienia należą do takich czynności. W związku z tym dzięki analizie i wdrożeniu jej zaleceń można budować pozytywny wizerunek firmy oraz docierać do coraz to większego grona klientów.
4. Dostosowanie do przepisów i standardów
Warto wiedzieć, że prawo nakłada na duże firmy obowiązek przeprowadzenia obowiązkowego audytu energetycznego raz na 4 lata. W związku z tym regularne przeprowadzanie analizy pozwala na brak sankcji finansowych. Dodatkowo przestrzeganie przepisów oraz regulacji powoduje, że zaufanie klientów do przedsiębiorstwa rośnie.
5. Wykorzystanie audytu energetycznego jako narzędzia do strategii biznesowej
Wyniki analizy energetycznej organizacji mogą stać się elementem strategii rozwoju firmy, a także sposobem na poprawę jej wewnętrznej organizacji. Znacząco ułatwiają one stworzenie koncepcji zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa, w którym dalszy rozwój firmy nie zagraża środowisku oraz następnym pokoleniom.
Jak można zauważyć, przeprowadzenie audytu energetycznego przynosi wiele korzyści i zalet, zarówno finansowych, jak i wizerunkowych oraz rozwojowych. Można z całą stanowczością stwierdzić, że jest to ważny krok dla każdego przedsiębiorstwa, które pragnie osiągnąć sukces na rynku, a jednocześnie działać w sposób zrównoważony i przyjazny dla środowiska.
ograniczanie zużycia energii
niższe koszty prowadzenia działalności
uzyskanie statusu przedsiębiorstwa proekologicznego